هورمون ضد پیری و کمک به پیش بینی ابتلا به بیماری کلیوی مرتبط با دیابت

 13 فوریه 2017- تحقیقات نشان داده است که کمبود هورمون ضد پیری در افراد مبتلا به دیابت  می‌تواند علامتی از مراحل اولیه‌ی ابتلا آنها به بیماری کلیوی باشد.

محققان کالج کینگ لندن دریافتند که میزان ناکافی هورمون Klotho می‌تواند علامتی برای تشخیص مشکلات کلیوی در بیماران دیابتی باشد. این مطالعه که در مجله‌ی Diabetologia منتشر گردید، بر اساس آزمایش نمونه‌های خون و ادرار 78 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 حاصل شد.

در این مطالعه از میان شرکت کنندگان، 33 نفر با علایم اولیه‌ی میکروآلبومینوری شناسایی شدند که به عنوان بیماری کلیوی دیابت نیز شناخته می شود. آلبومین پروتئینی است که در خون یا ادرار یافت می‌شود و وجود آن در ادرار(دفع 30 – 300 میلی گرم آلبومین روزانه) موید مشکلات کلیوی است.

در این پژوهش، محققان با انجام آنالیزهای بیشتر دریافتند افرادیکه به میکروآلبومینوری مبتلا هستند دچار کمبود هورمون Klotho در مقایسه با افرادی هستند که به میکروآلبومینوری مبتلا نمی باشند.

 نویسنده‌ی ارشد این مقاله دکترGiuseppe Maltese   از بخش  قلب و عروق کالج کینگ لندن گفت: این برای اولین بار است که ارتباط Klotho با بیماری کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 مشخص شده است، این یافته‌ها نشانگر یک قدم هیجان انگیز به سمت توسعه‌ی مارکرهای جدیدی  برای بیماری کلیوی دیابت و احتمالاً درمان این  بیماری است.

تحقیقات پیشین بر روی Klotho نشان داد که این هورمون می‌تواند به حفاظت از سیستم عروقی در برابر تغییرات غیر طبیعی پیری کمک کند، همچنین تصور می‌شود که افزایش این پروتئین می تواند به جلوگیری از نارسایی کلیوی کمک کند و از عملکرد کلیه ‌ها محافظت نماید.

 این تیم هم اکنون درحال برنامه‌ریزی برای تحقیقات بیشتر در آینده بر روی Klotho و کمک به ابداع درمانهایی برای حفاظت از افراد دیابتی در برابر نارسایی کلیوی هستند.

نویسنده‌ی ارشد این تحقیق دکتر Janaka Karalliedde added افزود: در تحقیقات آتی گروههای  بیشتری از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 شرکت خواهند داشت و ما امیدواریم این تحقیقات به شناسایی بیماران در معرض خطر زیاد برای پیشرفت  بیماریهای کلیوی و قلبی عروقی کمک کند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/anti-ageing-hormone-could-help-predict-diabetes-related-kidney-disease-92453334.html